Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






söndag 26 oktober 2014

Fluff

Att göra fluff är enkelt.
Man tar bara det man vill ha som smak och smälter ner önskad mängd i grädde i en panna på spisen.

En bra grundregel är denna, som jag fått tips om från andra bakfantaster.

Godis med gelé i:

ca 60-80 gram godis till 3 dl grädde

Godis med choklad i:

ca 150-180 gram choklad till 3 dl grädde


OCH att godis med kex i inte går att smälta så bra i grädde och bör därför undvikas.
Annars är det bara din egen fantasi som sätter stopp för vilken sorts fluff du kan göra.

Man kan alltid prova sig fram själv då smaken som bekant är olika för oss människor.

Vill man sedan ha en lite mildare och krämigare smak på sin fluff, kan man blanda i Philadelphiaost, eller annan liknande ost, när man vispar upp det.
Ca 100-200 gram Philadelphiaost till fluffen


Till saltlakritsfluffen använde jag:

* Turkisk peppar godis (mängd efter min egen smak)
* Ca 2 dl grädde

Provade mig fram till en bra smak.

Smält ner godiset i grädden på svag värme på spisen.
När allt har smält låter du det svalna och ställer det sedan kallt i kylskåpet några timmar - helst över natten om du har möjlighet.

Sedan tar du fram det och vispar upp det till ett luftigt fluff.

Skulle ditt fluff hårdnat så att det är svårt att vispa - bli inte förtvivlad - prova först att späda ut med lite ovispad grädde och se om det går att vispa upp då.

Annars får man tänka om till nästa gång att ta mindre godis till sin grädde.
Detta problem uppstår främst när man använder sig av gelégodis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar