Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






torsdag 11 februari 2010

Sockerfri ljus tårtbotten

Detta recept är egenligen en "lätt sockerkaka", men jag tycker den blev så pass bra som tårtbotten att jag tar med den i denna kategori. Man kan alltså ha den som vanlig sokerfri sockerkaka istället om man vill det.
Den passar bra som tårtpanna också (tårtbotten i långpanna).

(ca 15 skivor- som vanligt bakverk)

* 4 ägg
* 4 dl sötningsmedel
* 1 dl vetemjöl
* 1 dl potatismjöl
* ½ tsk bakpulver

Dela äggen i vitor och gulor. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt under vispningen äggulor och sötningsmedel.

Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Rör ner allt i en smet men rör inte längre än att allt är väl blandat.

Häll smeten i en smord bröad form eller liten långpanna, (ca 2 l).

Grädda i 200 grader, ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar