Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 30 januari 2010

Påskgodis till mina föräldrar (Påsken 2009)


Detta var det godis som jag lade i korgen till mina föräldrar, se "Paket, korgar m.m."

Påskgummorna:
* Gul marsipan (det finns 3-pack marsipan "korvar" att köpa i en kartong på mataffärer, bland annat ICA där jag köpt mina- de innehåller gul,röd och grön marsipan, kallas "Festmarsipan" tror jag)

Gör bollar av marsipanen, sätt ihop dem.
Forma armar och sätt fast längs sidorna.
Skär ut en marsipantriangel i annan färg - tillräckligt stor för att kunna bli en sjalett på gummornas huvuden - sätt fast den

Gör även förkläden till gummorna i marsipan av annan färg, gärna samma färg som sjaletten så ser det enhetligt och fint ut

Stick en vass spets i huvudet till ögon och ritsa in en mun

Kycklingarna:
* Gjord helt av gul och röd marsipan - formad till kyckling med kam och näbb

Ägg med strössel på:
* Nougatkula inlindad i marsipan i rött eller grönt
* Forma lite oval som ett ägg
* Skär ut smal marsipanremsa i annan färg- knyt den runt äggen
* Pensla med lite äggvita på rosetten och strö på strössel för fin garnering
   (äggvita gör att det fäster bra på marsipanen - som ett ätbart "lim")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar