Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






lördag 30 januari 2010

Mandelknäck (Julen 2008)



Detta är första gången som jag gjorde min egen knäck - tidigare var det min f.d man som gjorde det på jularna - efter hemligt recept som jag aldrig fick veta :)

Men jag håller inte mitt recept hemligt, det blev alldeles för bra och för gott för att inte dela med sig av det. Ingen jul utan riktigt god knäck! Varsågoda! :)


(45-50 st)

* 2 dl vispgrädde
* 2 dl strösocker
* 2 dl ljus sirap
* 1 msk smör
* 1 dl skållad och skalad sötmandel

Du behöver: knäckformar i papper och gärna en digitaltermometer

Placera knäckformarna på en bricka

Häll grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull
Sätt på medelvärme och låt det koka upp, rör om hela tiden men en träsked
Sänk värmen lite så att knäcken bubblar lite stillsamt

Koka tills knäcken är 120 grader eller låt knäcken koka i ca 15 min. Gör ett knäckprov

(Häll lite knäck i ett glas med kallt vatten, om du kan ta upp knäcken ur glaset, forma den till en kula mellan fingrarna och den känns lagomt seg när du smakar den - då är den klar)

När du tycker att knäcksmeten är lagom, lyft kastrullen från värmen, tillsätt 1 msk smör och rör om.

Häll över knäcksmeten i ett litermått med pip eller en tillbringare som tål värme. Häll knäck i formarna, fyll på med hackade mandlar och låt dem svalna.

Lägg dem i en burk när de är helt kalla och förvara dem i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar