Välkommen...

...till min bak och pysselsida!

Jag hoppas att du ska tycka om bloggen och
kanske bli inspirerad själv till dessa delikata pyssel!






onsdag 27 januari 2010

Mammas Vintertårta (Jan 2010)

När pappa fyllde år i sept 2009 och fick en hösttårta med blåbär i, sa min mamma: "Eftersom jag fyller på vintern, då skulle jag ju haft en vintertårta då".

Jag tog fasta på detta och började redan då i tanken förbereda denna vintertårta som mamma sedan fick på sin födelsedag. Denna var inte heller svår att göra, enkel och jättefin blev den. Precis som jag tänkt mig när jag först såg en bild av den i en av mina tårdekorationsböcker. 

Att spackla den med en mousse under marsipanen gjorde dock att marsipanen mjuknade efter ett tag, borde nog valt någon smörkräm istället.

Mamma plus övriga gäster sa "Åh!" när de såg den.

"Hej, mitt vinterland! Nu är jag här!"



















* Ljus botten (köpt, 3-del)
* Fyllning 1: banankräm
* Fyllning 2: vit chokladmousse
* Spacklad med jordgubbskesella
* Täckt med babyblå marsipan
* Dekorerad med snötäckta granar av glassstrutar i olika höjder med kristyr och silverkulor på, snögubbar i sugerpaste med näsor & halsdukar i färgad marsipan, snöbollar på och runt tårtan i spritsad kristyr, samt siktad florsocker ovanpå alltihop som nyfallen snö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar